Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.07 14:38 - ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 793 ... Знаменателни градоустройствени предложения!
Автор: forma Категория: Политика   
Прочетен: 187 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 05.09 17:12


ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 793 
Знаменателни градоустройствени предложения!


image

 

ОТНОВО
ПРЕДЛАГАМ СЪЗДАВАНЕТО НА МУЗЕЙ НА БЪЛГАРСКАТА ПИСМЕНОСТ, БУКВИ И КУЛТУРА В СЪРЦЕТО НА СОФИЯ!

ПРЕДЛАГАМ ДА СЕ СЪЗДАДАТ ПЛОЩАД НА КУЛТУРАТА И ПЛОЩАД НА ВЛАСТТА!

ПРЕДЛАГАМ ДА СЕ ИЗГРАДИ НОВ НАЦИОНАЛЕН ИСТОРИЧЕСКИ МУЗЕЙ!

ПРЕДЛАГАМ ДА СЕ РЕАЛИЗИРА ПЕШЕХОДНА СТРУКТУРА, ВКЛЮЧВАЩА И  ПРОСТРАНСТВОТО НА САКРАЛНАТА ЗОНА ОКОЛО ПАМЕТНИКА НА ВАСИЛ ЛЕВСКИ!

ПРЕДЛАГАМ ДА ПРОЕКТИРАМ НОВА ТРАНСПОРТНО-КОМУНИКАЦИОННА СТРУКТУРА НА СОФИЯ, КАКТО И ДА РЕША ПРОБЛЕМИТЕ НА ГРАДА С ПАРКИРАНЕТО И ГАРИРАНЕТО!

ПРЕДЛАГАМ ДА НАПРАВЯ ОТ СОФИЯ УМЕН И БЛАГОУСТРОЕН ГРАД С ПОРЕДИЦА ОТ РАБОТЕЩИ ГРАДОУСТРОЙСТВЕНИ РЕШЕНИЯ И ПРОЕКТИ!
АКО  ВЛАСТТА НА ДЪРЖАВАТА И ТАЗИ НА ГРАДА ПОИСКАТ!

Проектите са юридически защитени -  могат да почакат и следващото столетие!

 

24.04.2017
ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 373
Центърът на София, ларгото - проекти, реалност и бъдеще

Хората създават градовете си по свое подобие.
Всяко поколение се стреми да усъвършенства качествата на средата им и настойчиво отстранява недостатъците като влага в структурите им технологичните си открития. Колкото може и колкото позволяват възможностите на онези негови граждани, проявили - чрез знанията, културата и опита си, силата да ги променят, в общ интерес.
Знаейки това, не съм изненадан от "неповторимата" красота на централната градска част на София, реализирана преди години. Създаденото, не ме впечатлява и днес.

Творците и те създават красота по свое подобие, защото творчеството, и работата им, се оглеждат в огледалото на знанията, на въображението, на отговорността, и на почтеността, която притежават! Обикновено, грозните и слабо подготвените създават грозен, скучен и непретенциозен град, и си приличат с него!
Не се учудвайте, толкова могат! Не говоря само за физическата, а и за невидимата духовна, нравствена, и морална красота! Без тази красота, няма архитектура, няма и град! Защото, както казва Монтескьо – без морал няма общество, а ще има ли и какъв ще е градът, без нея, кой знае?!

1.
Когато за пръв път, предложих отвора в средата на пространството, обозначено като Ларго, исках да създам връзка между бъдещото пешеходно пространство на теренното ниво и нивото на съществувалия, преди хилядолетия, тракийски, римски, византийски, турски, и български град. Свързах двете основни нива, в конкурсния ни проект, за бъдещето на централната градска част през 1999 година, за да демонстрирам връзката, между миналото и настоящето, за да афиширам богатствата на София! Целенасочено търсих възможните дименсии, за да се демонстрира планов и пространствен паралел, между останалото от предишните хилядолетия, и сътвореното от гения на социалистическата държава, от средата на двайсети век – превъзходна картина от вчера и днес, уникална, бих казал, невъзможна за реализация, където и да е - в съвременния свят! Не би могла и да се открадне, както са свикнали да крадат, и присвояват съседите ни, още от време оно. Подобно съпоставяне не съществува и не би могло да се сътвори, никъде другаде!
Москва притежава примери от псевдо-класицизма на социализма, но не притежава  археология, от целия период от двайсет и пет столетия до днес, а и съществува, съвсем отскоро. Други градове, останали от античността и все още живи, имат в недрата си такава, но без съвременните образци на архитектурата, изградена по време на социализма.

2.
В проекта, отворът над подземните нива на Ларгото беше хармонично оразмерен като част от ширината на предложения Площад на власттa. Естествено, заради голямата си площ, заради археологията и експонатите от подземното ниво, се наложи той да бъде покрит, както и, заради стълбата, обърната на запад, която трябваше да бъде пряката връзка, между останалото от хората на античното градско пространство и днешните, с живия им град.
Търсеното внушение беше блестяща находка, която не беше предлагана до сега като реализацията й изискваше тоталното премахване на автомобилното движение и уродливата му транзитна форма, от ядрото на града!
Предложих да се създадат две нива от независими планови и пространствени урбанистични структури, едното на съвременния град, а другото – на отминалите исторически и градоустройствени епохи, в рамките на стария град, като ще се стремим непрекъснато да ги свързваме, сравняваме и оценяваме!
Съществуващото горно ниво беше ясно със своята композиция, но, не съвсем! Трябваше да се промени, за да се извадят и покажат останалите живи, и познати на специалистите, археологични обекти, в единна пространствена урбанистична композиция. Необходимо беше да се направят и компромиси, които да усъвършенстват пространствените връзки - там, където има установена археология, по най-приемливият за съвременниците ни, начин.
Ако градът беше извадил късмет, щеше да се обогати като никой друг. Успееше ли да намери екип от професионалисти – архитекти, археолози и строители, които да усъвършенстват идеите, а и екипи от органите на властта, които да успеят да ги реализират – щеше да сполучи!
Очевидно, не успя, поради неинтелигентния си избор!

3.
Последваха крути и неграмотни промени на проектите от страна на некомпетентната градска техническа власт, под последователното ръководство на тогавашните главни архитекти. Проблемите на центъра бяха подчинени на бъдещия втори подземен диаметър, а не - на основните богатства на града.
Промените осакатиха, завинаги, града и ядрото му! Неграмотността беше куриозна, все още, е и ще остане, вечно такава! Ще продължава да крещи и ще пита всеки нормален, защо?
Защо проектантите се подчиниха на временната власт, която си позволи да измете културните пластове под града, завинаги, вместо да сътвори неръкотворния си паметник? С какво й пречеше, кому пречеше?

4.
Предлагам да се постави паметна плоча с изписани имената на всички участвали в тази гавра, срещу града и централната му част, експерти, главни и не толкова главни специалисти, за да се помнят имената им с лошото, което му сториха, с раните, които му нанесоха! Защото, в градоустройствено отношение, преминаването на метрото, отново, през археологията и стария град, беше непочтено и слабоумно, но специалистите използваха, само малкото ум и знания, които имаха.
От бедността им – толкова!
Омаскариха града, без да им е потърсена, все още, сметка! Все още!
Постъпиха, подобно на специалистите, през петдесетте години на миналия век, унищожили емблематичните сгради на града на Траян, Галерий и Константин, на древна Сердика!
Като всички завоеватели, като варвари!

5.
Паметник трябва да се издигне и на тези превъзходни главни архитекти, блестящи и умопомрачителни инженери, и строители, за да плюем, когато минаваме оттам!
Като строителите на метрото не биха могли, по никакъв начин и причина, да са, дори, по-малко виновни, че унищожиха хилядолетната археология - нали, преди това, им наредиха да изкопаят, а след ударния труд и да затрупат изкопаното, непосредствено пред цум, без значение за унищоженото световно богатство и хвърлените в изкопа артефакти, пари и интелектуални усилия.

6.
В замяна, гениите на нашето време, измислиха имитации – под откритото небе и под безсмисления покрив на изгребаната археология.
Простащината приключи с изграждане на супер-конструкции, а отдолу – нямаше останало, кажи-речи, нищо от археологията! И, за да запълнят нищото, решиха, че ще показват макети! Представяте ли си – макети, вместо оригинална археология, измислици, вместо истина!?
Названието ларго е музикален термин за бавно темпо, което също буди присмех – защото там е или много студено, през зимата, или нетърпимо горещо, през лятото! Голо, неприветливо място, където се срещат ветровете на времето, през което всеки бърза да пресече, но, не само заради това, а и, заради отблъскващата архитектурна рамка, и грозният й акцент, със знаме, отгоре! Названието, което народът му е дал, характеризира, единствено, скоростта на човешкото мислене, в тази зона на града.

7.
С очевидна професионална неграмотност бе създадено и пространството на музея, под мостовата конструкция на бул. М. Луиза - в този й, тъй безсмислен за центъра, транспортен участък. Там, трудно ще се решат да влязат, дори, изследователи на древната ни култура, но недостатъчната височина не смути гениалните творци и те тихомълком притупаха нещата, и приключиха обекта - с нехармоничната му подземна среда, и с бетонните й стени на запад, сякаш в тази посока, към Западната порта, няма нищо ценно!
Епопеята завърши, без фанфари, сред шармантните пространства на новите метро-станции и с липсата на естествено експонирана археология, за която, толкова дълго, бяха лъгани гражданите на столицата, ползващи метрото!

8.
Накрая - покриха празното, нефункционално и безсмислено осакатено, подземно пространство, като оставиха транзитното движение отгоре, може би, за да демонстрират грозотата на псевдокласицизма, заедно с празното пространство на "Бавното", и затвориха дюкяна! Дори, за да не се знае, кога са проектирани и изградени тези "уникални" сгради, умишлено премахнаха, и символите им! Ония символи, които ни водеха, преди години - към светлото бъдеще, които бяха пътеводните ни звезди! Премахнаха и тях, увреждайки автентичността им като нарушиха изискванията за естествени бъдещи паметници на културата, архитектурата и историята!
Жалко за възможностите на града! Много жалко!
Затова, моля - не забравяйте да подсетите поколенията, след нас, за паметниците! Защото, паметта и благодарността ви днес, ги няма никакви, и без това!
арх. Михаил Петков





Гласувай:
0
0


Вълнообразно


Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: forma
Категория: Политика
Прочетен: 211415
Постинги: 496
Коментари: 1
Гласове: 66
Календар
«  Ноември, 2019  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930