Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.08.2020 18:17 - ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 954 Шашмата - "СВЕТА НЕДЕЛЯ"
Автор: forma Категория: Политика   
Прочетен: 301 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 10.08.2020 18:06

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 954 
Шашмата - „СВЕТА НЕДЕЛЯ“

 image



Оставих този ескиз да отлежи и не го публикувах, след като го написах.
Дано, му е било достатъчно времето от десетина дни.
Дано, днес да намери и интереса ви.
*
Трябва да се каже високо и ясно, че предлаганият проект на архитектурното бюро, оглавявано от италианският архитект Максимилиано Фуксас, за функционалната, планова и пространствена реконструкция на площада около черквата „Света Неделя“ е напълно несъстоятелен, а приемането му от „експерти“, нямащи нищо общо с високоотговорната професия на архитекта и градостроителя, говори единствено за морална, професионална и фактическа корупция, използваща тъканта и пространствата на града за спекула, за да се прикрие или за да замени незнанието на властта - какво да прави с тази, толкова важна и трудна за решение част от ядрото на София. Независимо и въпреки, че никой - нито градът, нито гражданите, нито градските пространства са желали да участват в тези многогодишни чиновнически шмекерии.
Но, кой се интересува от града?
На кого му пука, какво ще стане, в какво ще се превърне тази зона, след като, удивителната по своята същност, спекулативна история най-накрая завърши, след десетилетие и отгоре гнусен, некомпетентен, и импотентен „живот“!

Наистина, преди десетина години „специалисти“ от управлението, което „управлява“ развитието на града, гордо решиха да обявят международен градоустройствен конкурс. Но в него не участва, почти никой, заслужаващ внимание и професионално уважение. Може би, не знам, дали съм точен, но в по-предишния - този от 1991 година, участваше и авторът на настоящата „гениална“ реконструкция, попаднала без изискуемите качества, а чрез далавера, във фазата на работното й проектиране, както се получи и при другите по-нови търсения на бележит наставник, за които бяха платени огромни средства за нищо работа!

Така му се пада на града!
Така им се пада и на гражданите със селски манталитет, които наводниха ниските и високите нива на администрацията на безличния град, превърнат от безумните партийни специалисти в устройствена боза - оглавили, отговорната за всякакви, подобни безобразия, власт, пак по същите тъмни партийни и политико-икономически врътки, и причини.

Те доведоха безпрепятствено и градската среда до този кич, който и стара Сердика, и нова София, определено - не заслужават!
Писах, преди време за това. Още, когато излязоха резултатите от решенията на онова „компетентно“ жури. Още, тогава беше ясно – какво недоносче ще изтропат спечелилите конкурса, след уникалните и безпрецедентни мерки за участие в него. Спомняте си, нали?!
Беше учудващо и потресаващо поведението на Съюза на архитектите, и привидното противопоставяне на Камарата, на властта.
*
И тъй като, и тази техническа, и архитектурна власт няма, а не може и да се очаква да има, представа, за какво иде реч, даже – какво трябва да се търси, за да се експонира най-подходящото в пространството на черквата, и около нея, то в конкурса можаха да се вредят, предимно, свои хора. С предимство!  
От тях и победителят беше предизвестен.
Той се изсра върху една от най-бележитите и свети частици от старото ядро на хилядолетния град. Нищо, че едва ли, а то е и очевидно, че авторът не знае - градът е по-стар и от Рим, откъдето идва! Поне, с няколко хилядолетия и по-точно - с повече от пет.
*
Кой морал позволи на обявителя да приеме този проект, пълен с недостатъци, които и един студент, дори - не би допуснал?
Кой закон позволи конкурсните проекти да се оценяват от неграмотни - в сложната тъкан от професионални и исторически проблеми? И защо?
Защо бяха игнорирани основополагащи градоустройствени и архитектурни изисквания, съобразени с археологическото му наследство, със съвременните му транспортни, планови и пространствени нужди, чието решение, безусловно трябваше да предхожда мижавите и несръчни опити да се реши този?!
Кой нареди да се състои конкурса, без властта да има ясна представа – какво се търси да получи града, при съществуващите градоустройствени дадености и условия, и сред изоставените разкопки?
Защо беше пренебрегната историческата обвързаност на това пространство с останалите, не по-малко важни и ценни градски пространства на север, на запад и на изток?
Защо бе заобиколена, все едно, че не съществува, религиозната толерантност на града и коренното му население, поне от век и половина, забравило ненавистта и омразата?
Защо пространството бе откъснато от градоустройствената тъкан на стария, а и на новия град?
Защо бяха пренебрегнати историческите, културните и урбанистични преимущества, които зоната, а не частта от нея, предлагат на града и на реномето на държавата, благодарение на затрупаните археологични пластове?
Защо се запази транзитното преминаване и пресичане на стария сакрален център, наситено от коли – нарушаващи светостта и интимитета му?
Възможно ли е да се формира площадно пространство от тангираща го градска магистрала, която разсича за дълго и възможността – пешеходната структура да продължи на север до Предгаровата зона и до напълно откъснатата пешеходно - северна  половина на нещастния град?

Защо беше пропусната възможността да се доразвие, както предлагах, в конкурсния проект от 1999 година - главният гръбнак на градската пешеходна структура, от Южен парк до Предгаровия площад, през пространствата около „Света Неделя“, около Халите и Джамията, около Лъвов мост и световно известното му днес, транспортно кръгово решение, за които биха могли да се закачат и улицата, минаваща покрай черквата „Свети Седмочисленици“, и зоната пред хотел „Рила“, и пространството пред НАГ, и това на Женския пазар, заедно с цялата дължина на някои напречни улици като „Солунска“ или „Екзарх Йосиф“, както и подземните нива около „Света Неделя“ с Президиума на Константин Велики, и останалите останки на древна Сердика, даже – преди нея, пак там – вътре, зад крепостните стени?!

Огромна тъга е налегнала изоставения и от хората, и от боговете град!
Той продължава да се гърчи и да ридае, защото иска, отново, да живее активно – днес, със съвременните жители! А разни го тъпчат и ограничават поривите му за живот, убиват и въображението на гражданите му! Чудно, защо - нали!?
Мисля, че незнанието си отмъщава чрез него!
*
Градът е единственото човешко творение, което властта обича да унижава и тъпче със своята малоумност, незаинтересованост, и апатия! Най-точен пример е София и нейната  неграмотна администрация. Вероятно, общинската власт, един ден, ще бъде съдена за проявите си на безотговорност, спрямо града и жителите му, защото, освен, трасето на метрото, тя изостави, напълно изостави, умишлено изостави, наземния град! И то, наистина, от незнание, от ниска обща, и професионална култура. От нея, всички говорят чужди езици, но, никой – неговия!
*
От своя страна премираният проект демонстрира непознаване на града и на характерните му духовни, и исторически белези, не познава фрапиращите му планови и пространствени качества, и очебийни недостатъци, наложени му преди десетилетия, и след това! Като че ли и техническата власт, числяща се към изпълнителната, не ги познава, което буди откровено недоумение! Може би, точно - заради тези си пропуски, тя търси помощ от чужди автори, които буквално затънаха в градското блато, предлагайки кич и подобни архитектурни безумия или откровени творчески присвоявания и имитации!

Знаете ли, дали, има някой чиновник или общински съветник, който познава града бегло - не като специалист? Мисля, че няма и няма, скоро да има!
*
И се питам - има ли в Италия стар, няколко хилядолетен град с площад като предлагания? Дали там, на авторите биха им позволили да създадат площад с пресичащо го трамвайно трасе, с лампи със съмнителна естетика и грозен градски дизайн?

Дали, биха им позволили да превърнат площада пред базиликата „Свети Петър“ или пред „Санта Мария Маджоре“ - в подобно естетическо недоразумение?

Питам се и дали, полуграмотната градска власт ще посмее да се подиграе с няколкото културни пласта под теренното ниво – така, както това са сторили неграмотните им предци, с изграждането на днешния административен център на висшата власт, унищожавайки безценни световни археологични богатства!?

Кой би могъл да ми отговори - защо, днес се занимава с частица от пространство на Сердика, вместо, да се захване с премахването на плесента и тинята, които от години са покрили тракийския и римски амфитеатър – наблизо, и да остави на мира тези, невъзможни за интелектуалното й ниво, проблеми!
*
Накрая ще попитам –
Кой ще поеме отговорност пред града и гражданите за одобрения за реализация проект?
Кой ще отговаря пред историята и бъдещето, за тази бутафория от проектантски недоразумения, за този архитектурен кич?
Мисля, че трябва да се поеме от тези, които ще го „ползват“, предимно с мезе!
Чрез приемането на този проект властта на града успя да се изложи публично и морално, и професионално!
мп 




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: forma
Категория: Политика
Прочетен: 1396801
Постинги: 1719
Коментари: 16
Гласове: 479
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930