Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.05.2019 21:27 - ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 775 Може ли, как смятате?
Автор: forma Категория: Политика   
Прочетен: 409 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 03.03.2023 13:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 775
Може ли, как смятате?


image

 

Може ли, някой чиновник да обясни на обществото - защо части от улиците „6-ти септември“ и „Шишман“ за малко се превръщат в пешеходни, но продължават да съществуват, все така, закачени за транспортно-трамвайната - „граф Игнатиев“ и за транспортно-комуникационния булевард „Руски“, разполовяващ и разсичащ сърцето на  града, и чието съществуване продължава да пази малоумието на миналото столетие!
Може ли, някой да обясни феномена, при който части от улици са ту пешеходни, ту транспортни, а някои около тях притежават и релсов транспорт?

Навярно не знаете, а и откъде да знаете – в градоустройствения конкурс за центъра на София от 1999 година бях предвидил тези две улици и булеварда да се включат в голямата обхватна пешеходна структура на главния градски център и тия - бяха важна част от нея. Мнозина колеги, чиито имена няма да споменавам, се опитваха несполучливо да присвояват идеи от него, като че ли могат да пораснат. Може, ще се съглася, но съдбата на крадеца, винаги е неблагодарна като тази, на последните.

Какво е и градоустройственото предназначение на двете малки части от улиците, днес – също, никой не знай? С какво ще допринесат за създаване на по-хармонични условия при ползването на градската среда!?  Само плячкосват, одухотворени правят детайли, без да могат да видят и предложат на зажаднелите за ум и красота софийски граждани!
Прикачени са, защото така ги има в проекта ни – нищо, че с имитацията новите проектанти създават полу-пешеходни, полу-транспортни, полу-велосипедни, полу-градски, полу-селски, полу-професионални, полу-интелигентни, полу-човешки улици - с малко умни и много глупаво извадени парчета, предложените в конкурсния проект със защитими авторски права, обвързали основното с елементите им, за да създадат по-добра, по-интелигентна, професионално премислена и проектирана среда!
Градът, все още, продължава да се нуждае, от напълно самостоятелна и с независими функции, пешеходна структура!
Нуждае се от комуникационна мрежа от всякакъв характер, която да помага на гражданите, а не да им пречи с несъвършените си „транспортни и урбанистични проекти“, с малоумно нахвърлените и представени като „решения“ накрая - транспортни, велосипедни и пешеходни проблеми! Те остават и задълбочават недостатъците на сбърканата, и без това, безлична, и опасна градска среда на София!

Двете малки улици, от десетилетия са част, съставна част от уличната мрежа на града. Закачени са убедително за мощната пешеходна търговска улица, за пространствата на площадите „Гарибалди“ и „Славейков“, с градината около църквата „Св. Седмочисленици“, с паметника на Патриарх Евтимий, с моста над барата, а след него и с огромния парк – все, жизнено важни елементи на градския организъм. Свързват ги с площада пред Народното събрание, с хотели, представителства и офиси, наблизо е и сградата на общината, и Сакралната зона, с всичките й богатства! Заедно живеят с децата на няколкото училища, с артистите и гостите на театри, и библиотеки, с посетителите на всевъзможни магазини, ресторанти, и кафенета.
Времето ги подминава, както пешеходците подминават грозните им витрини, разбитите тротоари и сбабичосаните лица, и олющените фасади на сградите, родени - преди десетилетия, а средата им, тепърва ще крещи и демонстрира дисхармонията, между нея и подменената настилка!


И тогава, на бившия главен архитект му хрумва решение – да извади част от обоснования и завършен като концепция проект. Изважда части от общото, допълнително ги разпарчедоса на още по-дребни градоустройствени парчета, независимо от професионалната логика и неразривната им връзка във функционално, планово и пространствено отношение … на още по-дребни други части, за да ги употреби и използва при усвояването от града на европейски средства, без да има значение, как и дали, ще са градоустройствено подходящи, компетентни и полезни!
За да се докара централната зона на града упорито до този срам и още по-упорито, и настойчиво да се стигне до драматичните ситуации днес не се изискват особени професионални знания, нито багаж или интелектуални усилия!


Днес, само части от двете улици ще служат на пешеходците – от трамвая по улица „граф Игнатиев“ до транспортния, разсичащ града булевард „Руски“, където те, отново, ще престанат да развяват байрака на пешеходната си свобода, за да навлязат в „позлатеното“ пространство на Сакралната зона!

Още тогава, преди двадесет години, проектът ни предложи тя да се превърне в пешеходна, независима от автомобилен транспорт и велосипеди. Използвах и някои градоустройствени предложения, на колеги от предишни поколения, които щяха да позволят да се отделят, едно от друго - пешеходното от транспортното движение по улиците „Раковски“ и „В. Левски“. С тяхното сваляне под теренното ниво, сакралната зона щеше да се освободи, напълно - от транспортно движение, използвайки естествената разлика в денивелациите на терена.
За свещеното градско пространство около катедралата, сградата на Народното събрание, Синодалната палата, Паметника на Левски и на Незнайния воин, както и други бележити обекти в зоната, предложих по контура да се създадат монументи на националните ни герои, а не пилони за уличното осветление, както нескопосно са интерпретирали проекта новите автори!!
Неговата планова и пространствена завършеност трябваше да се слее с изграждането на новия Национален музей на българската култура, букви и писменост, естествено свързани и с предлагания Площад на културата!

Чиновникът, обаче, не спи! Той денонощно живее с проблемите на града и гражданите като непрекъснато мисли, как да се облагодетелства – за общата, обществена сметка! Та и оня, преди години!
И той успя да раздроби средата, за да „спечели“ градът!
Днес, успехът на неграмотността се отрази на всички – и на похабените градски пространства, и на изхабените му граждани!
Лошото е, че градът е вечен, а доказателствата за малоумие са, все повече и по-лесно, доказуеми!
мп  




Тагове:   София,


Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: forma
Категория: Политика
Прочетен: 1381050
Постинги: 1696
Коментари: 16
Гласове: 472
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031