Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.08.2020 12:26 - ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 977 Не свързани мисли 120
Автор: forma Категория: Политика   
Прочетен: 334 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 12.09.2020 22:05

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 977 
Не свързани институционални мисли 120 / 1

image


Противоестествено е властта да прехвърля проблеми от вътрешната си политика върху града, тъй като руши ритъма и развитието му. Не е професионално да се прехвърлят върху задълженията и отговорностите му, нерешените й проблеми, защото ще страдат всички - и тия, които позволяват това! Има и още много други хватки, които властта използва, служейки си некоректно с възможностите си.
Некултурно е да се смесват и омесват политически решения с нуждите от градоустройствен характер, нищо, че и двете сфери притежават, почти близка сила за влияние върху настоящето, и бъдещето на всяко общество!
Неестествено е да се налагат членове на партии, които, никога не са имали, нещо общо с функциите на града - да го „управляват“!
Нелогично е да се използва незнанието за толкова сложни и непознати, понякога - дори, за професионалисти, устройствени процеси! Определянето и използването на неподготвени лица, в несвойствени за тях дейности, говори недвусмислено, че временната власт, която си позволява това, продължава да действа, все още, интуитивно и аматьорски, и няма намерение да върши, каквото и да е в полза някому, нито на града, нито на обществото му като приема и повтаря, едни и същи, еднообразни политически, и административни грешки с доказана, очевидна неефективност, и нецелесъобразност.
Когато партиен член, който е придобил, макар и случайно, някакво образование, се налага да бъде използван – редно е да се използват управленските му „качества“ и знания в тази, а не в друга, сложна и непозната за него, област. Интересно е, че нашата политическа действителност продължава да съществува в коренно противоположни и различни форми, и отношения, а това личи и от структурите на града, в който живеем!
В много европейски страни тези, затрудняващи развитието на градовете им, условия, отдавна, са законово променени и уредени като в градските административни структури, не се допускат до високи управленски нива лица, които не притежават специфичното висше образование и опит в тясната специалност на строителен инженер, на архитект или икономист. Кандидатите е необходимо да притежават и познания, и опит при управлението на градските инфраструктурни отрасли, да са подготвени да разрешават проблемите им, да познават същността и значението на градоустройствените, и архитектурни процеси.
У нас, безхаберните партийни назначения са пример за безотговорност, както към града и гражданите, така и към бюджетите, и загубите за обществото! Очевидна е липсата на подготвени и подходящи кадри в областта на управление на градовете, и не само. Заради това, се налага да се използват с предимство - красотата и малоумието на едни или угодничеството на други гражданки, и граждани като изборът им, почти винаги, води до несполучливи крайни резултати, които нанасят дългосрочна вреда на самите партии, и никога не носят обществена полза!
*
Противозаконно е вменяването на проектантски права в дейността и възможностите на колеги, изпълняващи длъжността главен архитект, тъй като решението ще е юридически незаконно. Длъжността изисква откровено чиновническо поведение и определени задължения на всеки от тях към материята, и към нейното управление. Куриозен би бил фактът, ако заемащият я временно, се окаже и утвърден професионалист в проектирането. Повече от сигурно е, че това назначение, ще бъде прецедент! Но, такъв случай и до днес няма. Няма и да има, тъй като същността и натюрела на двете посоки от практикуването на специализираното образование са дейности, с коренно различна програма и задължения, независимо общата работна материя и еднаквия характер на образованието. Може би, съпоставянето на изискванията и възможностите им приличат на видимите, и особено, на невидимите разлики, между твореца и изпълнителя!
*
Считам административното съществуване на длъжността главен архитект за напълно излишно, тежащо и обременяващо управлението, и развитието на всяко населено място, и то, не като бюджет, а като обхват, и като дейност. Проектантът е научен да твори, добил е опит, за да вижда едрото, мащабното, и рядко детайла, в който принудително се е вторачило съзнанието, и дребното въображение на чиновника, напълно неподготвен да мисли като него.
Намирам съществуването на длъжността, в управленските структури на градовете, за излишна и откровена тоталитарна отживелица. След евентуалното й отстраняване, е необходимо да се използват възможностите, определени и прецизирани от законите, и нормите, свързани с управлението на урбанизираните територии, и да се работи с тях като стриктно се спазват! Това ще замести отговорността на длъжността и ще се прехвърли върху колективния орган. Промяната е необходима, особено, когато е очевидна недостатъчната подготовка на чиновника или когато, просто е политическа креатура.
Контролът по спазването на решенията ще трябва да е на съществуващите държавни специализирани структури.
*
Някои европейски градове, отдавна, са оценили ползите от премахване на длъжността „главен архитект“ от административните си структури, тъй като същността на професията не е да планира близкото и далечно бъдеще, замествайки Твореца на Земята. Тя не би могла да притежава и колективната аналитична способност, за да отчита позитивното и значително по-икономично решение. Нейната функция се родее с работата на изпълнителя. Наличието й, освен това, не рядко е извор на непрофесионални и недалновидни решения за промени в градската структура, налагани от интересите на политическата и икономическа корупция, чиито откровен проводник - безспорно, е! И не само!
След спазването на задължителните законови изисквания и премахвайки ненужното - градските власти могат да използват разума и опита на професионални колективни органи, основаващи се на законите, при вземане на обществено значими и общовалидни устройствени решения, както и при оценка на градоустройствени, и архитектурни проекти. Това е, не само, удовлетворяващ професионален и консенсусен творчески подход, но и по-демократична форма на управление.
*
С предстоящите изменения на ЗУТ и съпровождащата ги юридическа, и административна промяна, особено, важно е да се установи законовата забрана за участие при вземане на решения от непрофесионални, а в същността си политически становища и мнения, на неподготвени и необразовани чиновници, и общински „съветници“! За всяка такава длъжност задължително трябва да се изисква образователен ценз и специфична академична образованост! В противен случай, градовете ще продължат да се управляват от малоумни чиновници и откровени мафиоти, както е днес - в София, и България! Задължително е да се изчистят от необразовани и некомпетентни чиновници, и всички технически служби, където има назначения по партийна линия, защото зависимостта им е очевидно некоректна и неоспорима!
*
Нужен е нов професионален, а не политически закон за града!
Дали разбирате, какво предлагам?
Предлагам грижата за града да се прехвърли на гражданите му, за да стане обществена грижа, а не политическа, партийна или административна!
За целта трябва законно да се промени и съставът на общинския съвет!
Промяната е необходима, защото проблемите на града са на неговите жители, а не на вътрешната партийна политика, защото политическите решения, не трябва да влияят върху развитието му!
Необходимо е законово да се установи забрана за недоброжелателно и неоснователно прехвърляне на политически проблеми.
Предлагам да се създаде закон, чрез който ще може да се управлява града, независимо от формите на политическо управление на държавата!

Все някога, Обществото и специалистите ще трябва да установят ред, правила, норми и закони, необходими на гражданите, за да се подобрят оптимално условията на обитаване. Необходими са умни закони, а не – изпепеляваща корупция, прецизни закони, които трябва да се приемат и стриктно да се спазват - в обща полза, които трябва да се създадат от професионалисти, а не от политически зависими чиновници, били те - и специалисти. Законът трябва да осигури нормалното съществуване на градската среда в бъдеще, след като се прекъсне корупцията в нейното управление, за да се спре похабяването, износването и тоталната й експлоатация! В тях трябва да се разпишат длъжностите, които ще престанат да съществуват като споменатата, която е основен проводник и лице на корупционните инвестиционни интереси.
Тези интереси разрушиха до неузнаваемост плановата и пространствената хармония на всички, без изключение, градовете у нас! С тяхна помощ те бяха и доубити, продължавайки погрома, и унищожението им от времето на зрялата социалистическа власт, работила за общото ни благо и светло бъдеще.
Тези драстични разрушения промениха и забавиха развитието на всички урбанизирани територии, без изключение! Разрушиха установен столетен модел на градско съществуване, разрушиха и реда, и морала в него, без да се опитат да създадат друг, осигуряващ по-оптимално състояние на средата, защото нямаха сили! Беше разрушен и човешкият им мащаб, особено - в централните зони, които претърпяха тотално унифициране. Безвкусно и пошло беше опростена пространствената им хармония, социалните, трудовите, и културни връзки, похабена бе околната среда като, почти навсякъде, бяха безапелационно пометени паметници на историята и културата, завинаги бе унищожена столетната им памет, и традиции!
Изведнъж градовете ни станаха безпаметни, а новодошлите - започнаха да трупат своята - съвсем, отначало, защото няма град без памет! Бяха като новородени.
мп
следва продължение.




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: forma
Категория: Политика
Прочетен: 1397902
Постинги: 1719
Коментари: 16
Гласове: 479
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930