Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.08.2022 18:39 - ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 373 ЦЕНТЪРЪТ НА СОФИЯ
Автор: forma Категория: Политика   
Прочетен: 508 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 16.02.2023 16:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Центърът на София

Очевидно, практиката да четеш, само това, което си написал и да харесваш, само това, което си измислил като отричаш творчеството на другите е стара, отдавнашна болест на творците-интернационалисти - нелечима, като че ли, болест на психиката, често съпътствана от липсата на специализирани знания, опит и особено, на най-превъзходните нива на творческото въображение, прегърнали се с човешкото достойнство и професионалната етика.
Средата на архитектите и инженерите се препълни от самозвани корифеи, от кухи и трудно контролиращи обществените си изяви колеги.
За това издирих този стар ескиз, който ви предлагам сега, за да си създадете общата картина, свързана с ЦГЧ на София и не само с нея, и да вземете участие в предизборната ситуация, с активното участие на колегията, за да се посмеем свободно на липсата на коректна самооценка ::

ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 373
Центърът на София, Ларгото - проекти, развитие, реалност и бъдеще
.

image



Хората създават градовете си по свое подобие.
Всяко поколение се стреми да усъвършенства качествата на средата му и настойчиво отстранява недостатъците като влага в структурите му технологичните си открития. Колкото може и колкото позволяват възможностите на онези негови граждани, проявили - чрез знанията, културата и опита си, силата да го променят в общ интерес.
Знаейки това, не съм изненадан от „неповторимата“ красота на централната градска част на София, реализирана преди и „усъвършенствана“ наскоро. Създаденото, не ме впечатлява и днес. Творците и те създават красота по свое подобие, защото творчеството и работата им се оглеждат в огледалото на знанията, на въображението, на отговорността и на почтеността, която притежават!
Грозните и слабо подготвените създават грозен, скучен и непретенциозен град, и си приличат с него!
Не се учудвайте, толкова могат!
Не говоря за физическата, а за невидимата - духовна, нравствена и морална красота!
Без тази красота, няма архитектура, няма и град!
Защото, както казва и Монтескьо – без морал, няма общество, а ще има ли, и какъв ще е градът, без нея?!
1.
Когато за пръв път предложих отвора в средата на пространството, обозначено като Ларго, исках да създам връзка между бъдещото пешеходно пространство на теренното ниво и нивото на съществувалия преди хилядолетия - тракийски, римски, византийски, турски и български град.
Свързах двете основни нива в конкурсния ни проект за бъдещето на централната градска част през 1999 година, за да демонстрирам връзката между миналото и настоящето, за да афиширам богатствата на София, целенасочено търсих възможните дименсии, за да се демонстрира планов и пространствен паралел между останалото от предишните хилядолетия и сътвореното от гения на социалистическата държава от средата на двайсети век – превъзходна картина от вчера и днес, уникална, бих казал, невъзможна за реализация, където и да е в съвременния свят!
Не може и да се открадне, както са свикнали да присвояват съседите ни от време оно.
Подобно съпоставяне не съществува и не би могло да се сътвори, никъде другаде!
Москва притежава примери от псевдо-класицизма, но не притежава не унищожена напълно археология от целия период от двайсет и пет столетия до днес, а и съществува, съвсем от скоро.
Други градове, останали от античността и все още живи, имат в недрата си такава, но без съвременните образци на архитектурата, изградена по време на социализма.
2.
В проекта, отворът над подземните нива на Ларгото беше хармонично оразмерен като част от ширината на предложения площад на властта, който нарекох Площад на Времето.
Естествено, заради голямата си площ, заради археологията и експонатите от подземното ниво се наложи той да бъде покрит, както и заради стълбата, обърната на запад, която трябваше да бъде пряка връзка между останалото от хората на античното градско пространство и днешните хора, с живия им град.
Търсеното внушение беше блестяща находка, която не беше предлагана до сега като реализацията й изискваше тотално премахване на автомобилното движение и уродливата му транзитна форма от ядрото на града!
Етапно.
Предложих да се създадат две нива от независими планови и пространствени урбанистични структури - едното на съвременния град, а другото – на отминалите исторически и градоустройствени епохи в рамките на стария град като се стремим непрекъснато да ги свързваме, сравняваме и оценяваме.
Съществуващото горно ниво беше ясно със своята композиция, но не съвсем!
Трябваше да се промени, за да се извадят и покажат останалите живи, и познати на специалистите, археологични обекти в единна пространствена урбанистична композиция. Необходимо беше да се направят и компромиси, които да усъвършенстват пространствените връзки - там, където има установена археология по най-приемливия за съвременниците ни начин.
Ако градът беше извадил късмет, щеше да се обогати като никой друг. Успееше ли да намери екип от професионалисти – архитекти, археолози и строители, които да усъвършенстват идеите, а и екипи от органите на властта, които да разрешат да се реализират – щеше да сполучи.
Очевидно, не успя, поради неинтелигентния си властови избор!
3.
Последваха крути и неграмотни промени на проектите от страна на некомпетентната градска техническа власт под последователното ръководство на тогавашните главни архитекти. Проблемите на центъра бяха подчинени на бъдещия втори подземен диаметър, а не - на основните богатства на града.
Промените осакатиха завинаги града и ядрото му! Неграмотността беше куриозна, все още е и ще остане вечно такава! Ще крещи и ще пита всеки нормален - защо?
Защо проектантите се подчиниха, а временната власт измете историята и осакати града завинаги, за да сътвори неръкотворния си паметник?
С какво й пречеше, кому пречеше?
4.
Предлагам да се постави паметна плоча с изписани имената на всички участвали в тази гавра срещу града и централната му част експерти, главни и не толкова главни специалисти, за да се помнят имената им с лошото, което му сториха, с раните, които му нанесоха!
Защото, в градоустройствено отношение преминаването на метрото, отново, през археологията и стария град, беше непочтено и слабоумно, но специалистите използваха, само малкото ум и знания, които имаха.
От бедността – толкова!
Омаскариха града, без да им е потърсена, все още, сметка!
Все още!
Постъпиха, подобно на специалистите през петдесетте години на миналия век унищожили емблематични сгради от града на Траян, Галерий и Константин, от древна Сердика!
Като варвари, като всички завоеватели!!
5.
Паметник трябва да се издигне и на тези превъзходни главни архитекти, блестящи и умопомрачителни инженери, и строители, за да плюем, когато минаваме оттам!
А, строителите на метрото не биха могли, по никакъв начин и причина да са по-малко виновни - че унищожиха хилядолетната археология, нали, преди това им наредиха да изкопаят, а след ударния труд и да затрупат изкопаното, непосредствено пред цум, без значение за унищоженото световно богатство и хвърлените в изкопа артефакти, пари и интелектуални усилия.
6.
В замяна, гениите на нашето време измислиха имитации – под откритото небе и под безсмисления покрив на изгребаната археология. Простащината приключи с изграждане на супер-конструкции, а отдолу – нямаше останало, кажи-речи, нищо от археологията! И за да запълнят нищото, решиха, че ще покажат макети! Представяте ли си – макети, вместо оригинална археология, измислици, вместо истина!
Названието ларго е музикален термин за бавно темпо, също буди присмех – защото там е или много студено през зимата, или нетърпимо горещо през лятото! Голо, неприветливо място, където се срещат ветровете на времето, през което всеки бърза да пресече, не само, заради това, а и заради отблъскващата архитектурна рамка, и грозният й акцент - със знаме отгоре!
Названието, което народът му е дал характеризира, единствено, скоростта на човешкото мислене, в тази зона на града.
7.
С очевидна професионална неграмотност бе създадено и пространството на музея под мостовата конструкция на бул. М. Луиза - в този й, тъй безсмислен за центъра транспортен участък. Там трудно ще се решат да влязат, дори изследователи на древната ни култура, но недостатъчната височина не смути гениалните творци и те тихомълком притупаха нещата, и приключиха обекта - с нехармоничната му подземна среда, и с бетонните стени на запад, сякаш, в тази посока - към Западната порта, няма нищо ценно!
Епопеята завърши, без фанфари, сред шармантните пространства на новите метро-станции и с липсата на естествено експонирана археология, за която толкова дълго бяха лъгани гражданите на столицата, ползващи метрото!
8.
Накрая - покриха празното, нефункционално и безсмислено осакатеното подземно пространство, оставиха транзитното движение отгоре, може би, за да демонстрират грозотата на псевдокласицизма, заедно с празното пространство на Бавното отгоре и затвориха дюкяна!
Дори, за да не се знае, кога са проектирани и изградени тези уникални сгради – умишлено премахнаха и символите им! Ония символи, които ни водеха, преди години - към светлото бъдеще, които бяха пътеводните ни звезди! Премахнаха и тях, увреждайки автентичността им като нарушиха изискванията за бъдещи, естествени паметници на културата, архитектурата и историята! Жалко за възможностите на града!
Много жалко!
Затова, моля - не забравяйте да подсетите поколенията след нас за паметниците! Защото, благодарността ви днес, я няма никаква и без това!
мп
пп. Моля и колегите-участници, и автори на различните политически платформи - прегледайте, ако имате сили и време, поредицата "Градски ескизи", и проектите ми за развитието на града на север, с реализиране на линеарен град чрез проекта "София - Искър" / гр. ескизи 225 /, както и всички други, третиращи настоящето и бъдещето му - нотариално заверени, авторизирани и публикувани проекти, паралелно със Закона за Авторските и Сродните им Права.
мп
2010 / 19 август 2019 / 2022 / ......
          image     image     image     image   Салвадор ДАЛЍ              


Тагове:   тъжно и смешно,


Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: forma
Категория: Политика
Прочетен: 1381328
Постинги: 1696
Коментари: 16
Гласове: 472
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031