Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.10.2023 17:19 - ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 1432 София и част от проблемите й
Автор: forma Категория: Политика   
Прочетен: 101 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 23.12.2023 14:00


ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 1432 
София и част от проблемите й

 

 image

 

Приятел се обади, за да ми напомни да гледам по телевизията интервю с кмета Фандъкова, знаейки, че не гледам и не слушам българските програми. Слушам класическа музика по други. Последвах съвета му, защото и аз исках като всеки от нас да съм доволен от предългото управление на тази администрация, но това не се случи, оставам недоволен и учуден, че властта продължава да следва непочтената възможност да ни манипулира с фалшиви приказки. Както и очаквах хвалебствията нямаха край, без да се споменат проблемите, сякаш липсваха. Но, защо градът и като столица продължава да е толкова сив и невзрачен, след като всичко му е наред, не разбрах?!
Не бе споменато и какво не е свършено за целия дълъг период на управление … при това, напълно естествено, кметът нямаше и представа, от какво се нуждае София!Заради тези съзнателни аматьорски пропуски, ще направя кратък разбор на част от изграденото, а след това ще разсъждавам и за нуждите, липсата на които, не само ограничават развитието му, но продължават и невзрачното му съществуване.
За наш общ срам!

Това ще направя, следвайки основополагащите устройствени функции, като заради краткостта на разбора ще изтъкна само главните проблеми, но и необходимите за изграждане, чрез следните определящи теми –

* функционална необходимост,

* устройствени, планови, пространствени и естетически проблеми,

* транспортно-комуникационни технически проблеми,

* зелени контакти, климатични и екологични възможности,

* неотложни устройствени липси и форми за създаването им.
Вероятно, ще кажете, че пропускам и други важни за града, проблеми, но за почти всички тях вече съм писал, а не трябва да се повтарям.
*
1.
Функционално необходими услуги за доброто и хармонично съществуване на София, реализирани или непредвидени –

На първо място това е липсата на грамотно проектиран общ устройствен план на града с технически грамотна транспортно-комуникационна структура, използвани близо 20 години с подходящите си за огромната корупция качества и възможности за разрешаващите строителството общински институции и строителен бизнес.

* Огромен проблем е липсата на ясно планово и пространствено разделение между отделните движения, използващи градската територия – транспортно, велосипедно и пешеходно, а смесването на техните потоци причинява на обществото човешки жертви.
* Смешно, непонятно и напълно незащитимо е разрешението за използване на уличната мрежа, чрез която транзитно се прекосява главния градски център.
* Озадачаваща е липсата на места за паркиране и гариране в един съвременен град като София, а се използват пространствата на уличната мрежа и по този начин се намалява нейната пропусквателна способност. 
* Тежък проблем, освен презастрояването, е унищожаването на безценни градски територии, използвани за изграждане на нехарактерните за града търговски центрове, по-подходящи за създаване на жилищни сгради … в зони с изградена инженерна инфраструктура,
както използването на съществуващи пространства за търговски цели, предвидени и използвани за други, вече унищожени градски функции, предимно на бивши киносалони, както и унищожаването на безценни градски територии, зелени, улични и площадни пространства с грозни провизорни сгради.
* Отчайващо е състоянието на различните направления на инженерната инфраструктура, а
* Още по-отчайваща е чистотата на града.
* Особен проблем е и липсата на коректност от страна на общинските власти по отношение на присвояването на декларирани и публично обявени устройствени, и  архитектурни проекти.

2.
Устройствени, планови, пространствени и естетически проблеми –

Градът е сив, унил и безцветен, с непълноценни и незавършени реализацията си функции и услуги. Всички те са добре познати на съгражданите ни. Заради това ще бъда кратък. Някои от тях, както и аз, обичаме София, защото едни са родени в нея, а други - заради своите предшественици, живели и погребани на нейна територия. За тях, както и за мен тя е дом, деца и внуци, и заради тях искаме, а и трябва средата му да е на висота, за да живеем по-добре и да се гордеем с предимствата, които ни предлага.
При това София е най-старата европейска столица!
* Пред градските власти предстоят за разрешаване редица планови и пространствени недоразумения, които бяха наложени от поредица некадърни главни архитекти от близкото минало. Проблемите трябва да се обсъдят и с гражданското общество, преди проектирането и реализацията им.

3.
Транспортно-комуникационни технически проблеми –

Всички транспортни съоръжения, до едно, изградени през периода на това управление не притежават качествата на интелигентното професионално ниво  - и удивително смешното съоръжение, обладало старото пространство на Лъвов мост, и още по-смешните недоразумения сред парка край телевизионната кула! При това, никой не положи усилия да защити тяхната необходимост, при съществуването на толкова други инфраструктурни проблеми. Но, преди това …

* Градът се нуждае от задължително трансформиране и оптимизиране на трасетата на всеки един вид градски транспорт.
* Държавната власт и гражданското общество трябва да забранят на малоумниците да копаят в подземните нива на територията на Сердика, вътре от крепостните стени на древния град, за да се спре тоталното унищожение на археологията. Те нанесоха непоправими щети на историята, на културата и на бъдещето на града като столица. Предостатъчни са му, мисля - тези от 50-те години и тези от вчера!
* Градът трябва да се освободи от тежестта на транспортното движение навсякъде в централната зона. Трябва да се създаде адекватна транспортно-комуникационна мрежа, която по никакъв начин да не се преплита с останалите видове движения като се даде предимство на чистите пешеходни пространства.
* Градът трябва да притежава самостоятелна пешеходна мрежа.
* Градът трябва да притежава самостоятелна мрежа от подземни паркинги и гаражи, без да се използват наземните слънчеви територии за функции, неизискващи естествена слънчева светлина и вентилация … като наземните сгради за паркиране и гариране.
* За усъвършенстване на градската среда наскоро предложих проекти за автоматизиран контрол и автоматично налагане на възприетите технически норми и изисквания на урбанизираната територия върху скоростта на транспортните средства в нея, но властта продължава да мълчи, не разбрала възможностите на проекта.
* Напълно приемливи и навременни са и проектите ни, които осигуряват на градския обществен транспорт чиста фотоволтаична енергия, след което той би могъл да стане безплатен!

4.
Зелени контакти, климатични и екологични възможности –

Обидно е съществуването на съвременния град, допуснато от властта, загърбила уникалните му възможности на ясен контакт с Природата и планините Витоша, Стара планина, Люлин, Плана и Верила, пренебрегнала възможностите на поречието на река Искър,  невиждаща уникалната структура от манастири, непознаваща минералните му извори, пръснати в цялото Софийско поле, отрекла се от уникалната археология и история, които притежава, а липсата на интерес за използването на тези богатства говори за изключително ниската й човешка и управленска култура!

* Заради това предложих на българските правителства и на европейските институции да реализират, където има нужда и възможност, проектите „Планина – Град – Планина“ и „София – Искър“, за да променим и отстраним, веднъж за винаги, съществуващата неграмотност на градското управление на София.
* Градът трябва да се сдобие с единна зелена система и да престане да бъде град без такава като това е и част от задълженията ни към Зеления европейски проект!

5.
Неотложни устройствени липси и форми за създаването им –

Те са очевидни и ясни. Трябва да се намерят хора, които знаят и могат да работят отговорно и всеотдайно за усъвършенстване на градската среда на столицата, без значение политическата им принадлежност и в разбирателство с гражданското й общество.
*
„От три десетилетия предлагам на всяка поредна, уж временна власт – поредица от устройствени и архитектурни проекти в обществена полза, но никоя не се заинтересува от техните възможности, въпреки очевидната им полза!
* Независимо, че не искахме пари, нито акъл, за да се реализират над 15 хиляди паркоместа в централната градска част на София и по колкото трябват навсякъде другаде, а и в останалите големи градове, 
* предложих да се изгради, с усилията на обществото Национален Музей на българските букви и писменост, който учудващо липсва като културна подкрепа на достойнството ни като народ,
* предложих да преместим в центъра на столицата богатствата на Националния исторически музей, с помощта и на европейските културни институции, за да се учим и гордеем с тях,
* предложих да преобразим града като създадем напълно спокойна пешеходна мрежа,
* да премахнем транзитното транспортно движение през него,
* да създадем хармония между древния и съвременния град, 
* да демонстрираме планово и пространствено религиозната толерантност на жителите му, каквато няма никъде другаде по света.

Нищо, че властта, за която ме питате, защо не съм гласувал - тъпо мълчи, защото не може да измисли и едно свястно решение, подобно на проектите, за които говоря, но доказа непрекъснато и то по неоспорим начин, че не притежава, нито свой ум, нито някакво подобие на човешко въображение.“ 
*
Ти целия скован от злоба си,
о, шумен и разблуден град,
и твойте електрични глобуси
всуе тъй празнично блестят!Христо Смирненски.
мп

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 




Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: forma
Категория: Политика
Прочетен: 1408650
Постинги: 1725
Коментари: 16
Гласове: 479
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930