Прочетен: 359 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.05.2021 15:18
Предстои поредната реконструкция на улица "Шишман" в София
Моят отговор
Дребнавата политика на властта на Столична община по отношение на реконструкцията на отделни, несвързани по между си зони и парчета от структурата на града, отговаря, не само - на ниското й професионално ниво, а и на упорития й стремеж да го наложи и обезцени града, за да заприлича на нея. Идеята за улица "Шишман" като част от пешеходната структура на града бе присвоена от техническата власт от премирания ни конкурсен проект за центъра на София / 1999 г./
*
Преди години / 1999 година / участвахме в национален градоустройствен конкурс за централната част на София.
Тогава предложих пешеходната структура на града.
Тя включваше напълно пешеходните пространства на градския сакрален център и пешеходните връзки към него от юг - с начало Южният парк, от запад - с начало Зона Б5 и богатствата на минералните извори в Баталова воденица, от изток - с начало от парка и спортните зали Фестивална и Академик, от север - безуспешно потърсих връзка към централната зона, а нея - напълно изчистих от автомобилно движение като използвах сертифицираните ни патенти за подземно паркиране.
Обединих пешеходните зони в една безапелационна структура, от която и днес, градът неистово се нуждае!
Старата сакрална зона около "Света Неделя" свързах с по-съвременната около "Ал. Невски" / "Свети Кирил и Методий", с паметника на В. Левски, с площада на културата около паметника на "Св. Кирил и Методий", Народната библиотека и галерията за чуждестранно изкуство - всички заедно с последващите ми проекти за Национален музей на българските букви, писменост и култура, с Площад на културата пред вече бившата сграда на Художествената Академия, както и с предложението за изграждане на Нов Национален Исторически музей, който да усвои похабената територия на Княжевската градина, заемано, все още, от паметника на ЧА. За целта проектите осигуряваха подземна транспортна връзка под бул. В. Левски, както и подземното паркиране за всички коли на живущите или използващите ринговете на града за достъп.
Но, току-що назначеният главен архитект / 2005 г. присвои идеите като ги "разкъса на дребно" и обяви устройствен конкурс за групата около него от гениални колеги, които получиха трудното право да мислят за пешеходните късове, за да не се използва откровено обединяващата оригинална идея, независимо, че тя беше премирана и със защитени авторски права. Естествено, не измислиха нищо свое, а това, което прибавиха беше безкрайно тъпо и объркано!
Към едни от тях, обаче, предявих авторските си права успешно - чрез Министерството на Културата и творческите ни съюзи. Нагло си бяха присвоили оригиналната ми идея за корекция на нивилетите на площад "Александър I". Използвайки промяната им, се надявах да възродя и пространственото му влияние за града. Други оставих да крадат и да се наслаждават на "гениалността" си!!
*
Улица "Шишман" бе един от тези късове - с неясно начало и неясен край на вменените й пешеходни функции, ОТКЪСНАТА и несвързана с другите идентични градски функции! Днес резултатите са видими, а некадърността на "авторите" крещи и пречи на развитието на града!
За да създам тези зависимости и връзки на пешеходната структура, предложих на кмета на София - реконструкцията на ул. "Игнатиев" да се изпълни без трамвайните трасета, за да се превърне в най-чаровната пешеходна и търговска зона на града с пряка връзка с Парка / Борисовата градина / и националния стадион.
Но, не би. Беше ми отговорено, че й е омръзнало да строи!
*
Проблемите на града и гражданите бяха и си остават техен проблем!
Е, заради това всички, които живеят по и около ул. "Шишман", а и не само по нея, ще бъдат наказвани в годините с поредици от ремонти, а градът - ще продължава да носи образа на няколко милионно мърляво село.
Има и още, но за сега - стига.
мп
ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 1071 Не свързани мисл...
ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 765 За София, с любов!